Kuka maksaa ”ilmaiset” roaming-puhelut?

Roaming-maksun poiston myötä suomalaista liittymää voi käyttää EU-maissa ilman lisämaksuja, pelkällä liittymäkohtaisella kuukausimaksulla. Maksujen poisto koskee niin tekstiviestejä ja puhetta kuin myös mobiilidataakin. Teleoperaattorit voivat kuitenkin asettaa liittymäkohtaisen datakaton, jolloin netissä ei pysty rajattomasti surffailemaan ja puhumaan ulkomailla, vaan käyttöoikeus rajoittuu ennalta sovittuun määrään.

 

 

Roaming-maksujen poisto on herättänyt närää suomalaisten teleoperaattorien parissa, sillä operaattorit joutuvat maksamaan toisilleen tukkumaksua verkon käytöstä, vaikka asiakkailta hinnat poistuvatkin. Maksu on tänä vuonna operaattoreille 7,7 euroa gigatavulta, mutta laskee edelleen vuosittain.

 

 

Tämä tuottaa ongelmia etenkin suomalaisille teleoperaattoreille, sillä suomalaiset matkustavat paljon ulkomaille ja ulkomaiset teleoperaattorit perivät suomalaisilta operaattoreilta maksuja suomalaisten turistien dataverkkovierailuista. Täten Elisa, Telia, DNA ja Moi Mobiili ovat hakeneet poikkeuslupaa EU:lta kerätäkseen asiakkailtaan edelleen roaming-lisämaksuja. Mielestäni näyttää siltä, että suomalaiset teleoperaattorit ovat liian myöhään heränneet tähän maksujen poistoon, vaikka se onkin ollut tiedossa jo vuoden. He ovat liikaa luottaneet siihen, että saisivat poikkeusluvan turvin jatkaa roaming-maksujen keräystä asiakkailta. Olisiko pitänyt miettiä liiketoiminnan rakennemuutosta jo vähän aiemmin? Mistä saadaan tuloja, kun roaming-tulot pienenevät? Entä monipuolistuvatko palvelut liiketoiminnan eri osa-alueille, kuten tv:n ja elokuvien puolelle?

 

Kuka maksaa "ilmaiset" roaming-puhelut?

 

Nousevatko liittymien hinnat?

 

Suomalaiset ovat tottuneet edulliseen mobiilidataan. Siinä missä suomalainen perinteisesti on maksanut 20-30 euroa rajattoman liittymän puheluiden, viestien ja datan käytöstä, joutuu muu eurooppalainen maksamaan liittymästään jopa 70 euroa kuukausittain. Tämä luo varmasti paineita nostaa liittymien hintoja Suomessa.

 

 

Kuitenkin matkapuhelinliikenne tulee tulevaisuudessa kasvamaan ja näin ollen kilpailu kiristyy. Yhtenä tärkeänä kilpailuetuna tulee mielestäni olemaan henkilökohtainen asiakaspalvelu ja hinnalla operoiminen. Kysymykseksi jää, tuleeko EU yhtenäistämään vielä joitakin muita tietoliikennekäytäntöjä ja miten suomalaiset teleoperaattorit tulevat pärjäämään kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa? Vai onko tulevaisuudessa enää suomalaisia teleoperaattoreita? Entinen Sonera on jo ruotsalaisen Telian omistuksessa, joka hiljain osti myös suomalaisen Nebulan itselleen. Siirtyvätkö pienet suomalaiset toimijat pikkuhiljaa ulkomaalaisten jättien omistukseen?

 

 

 

-Milja-

Ota yhteyttä
  • Piispantilankuja 6 a, 02240 Espoo
  • Pitkämäenkatu 11, 20250 Turku
  • Vaihde: 09 86773500
Asiakaspalvelu
Twiitit