Mikä ihmeen profilointi, interaktiivisuus ja integraatiot?

Digitaalinen liiketoimintaympäristö on kokenut lyhyessä ajassa paljon muutoksia ja muutokset ovat jatkuvia. Toimintaympäristö kehittyy kaiken aikaa ja yrityksien on pakko pysyä ajan hermoilla, jotta pysyisi kehityksessä mukana.

 

 

Suurimmat trendit, joihin kannattaa tarttua, ovat mm. asiakasprofilointi ja analytiikka, itsepalvelulaitteiden käyttö, interaktiivisuus, sosiaalinen media, sekä automatiikka ja integraatiot. Seuraavassa tulemme käymään lävitse merkittävimmät trendit.

 

 

Asiakasprofilointi ja analytiikka tarkoittavat sitä, että asiakkaasta kerätään tietoja, perustuen nettisivujen verkkovierailuun, kaupassa maksamiseen, kännykän lähettämän wifi tai gps -signaalin avulla tai iot:n avulla, jolloin pystytään keräämään tarkkaa tietoa esimerkiksi siitä, missä junan vaunussa asiakkaat yleisemmin istuvat. Näin kerättyä tietoa pystytään analysoimaan ja analysoidun datan avulla tuottamaan kohdistetumpaa mainontaa.

 

 

Interaktiivisuus puolestaan tarkoittaa asiakkaan kosketusta esimerkiksi sosiaalisen median integraatioihin, peleihin, tarjouskoodeihin ynnä muihin kampanjoihin. Interaktiivisuus sitouttaa asiakkaan, tarjoaa elämyksiä, ja aikaansaa keskustelua. Projektikoordinaattorimme Anin mielestä digitaalinen markkinointi yhdistettynä interaktiivisiin sovelluksiin on syystäkin kulovalkean lailla leviävä ilmiö.

 

 

Asiakkaiden kulutustottumukset ovat muuttuneet myös huomattavasti. Tähän vaikuttaa esimerkiksi odotettu asiakaspalvelu sekä virtuaalitodellisuuden ja median ”arkipäiväistyminen”. Esimerkki virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksista voisi esimerkiksi olla uuden ajan asiakaspalvelukohtaamiset. ”Enää ei tarvitsisi töistä kiiruhtaa pankkiin tai lääkäriin vastaanottoajalle, vaan palvelussa voisi vierailla virtuaalitodellisuudessa. Laittaisin vain lasit päähän ja olisin hetkessä jo perillä”, maalaa Ani tulevaisuudenkuvia. Virtuaalitodellisuus tulee varmasti muuttamaan myös viihdemaailmaa, tulevaisuudessa elokuvaa voi seurata niin todentuntuisesti kuin olisi itsekin osa näytelmää.

 

 

Ota yhteyttä
  • Piispantilankuja 6 a, 02240 Espoo
  • Pitkämäenkatu 11, 20250 Turku
  • Vaihde: 09 86773500
Asiakaspalvelu
Twiitit