Esittelyssä Somicin Partner ja asiakkuuspäällikkö Jyrki Saikko

"Mukavat asiakkaat ja hyvät kollegat ovat työn suola"

Yhteinen taival Somicin kanssa alkoi 16 vuotta sitten

Jyrkin Saikko ja Somicin nykyiset pääomistajat Eero Taipale ja Markus Torkki ovat tunteneet toisensa jo edellisessä työpaikassaan ennen Somicin perustamista. Kyseessä oli ICT-alan yritys eli he tekivät saman alan hommia jo silloin. ”Eero, Markus ja pari muuta kaveria perustivat Somicin 2002, ja neljän vuoden houkuttelun jälkeen minäkin päätin lähteä mukaan Somicin matkaan”, kertoo Jyrki tyytyväisenä.

Koulutukseltaan Jyrki on yo-merkonomi ja hänen työhistoriansa alkoi -90 luvulla pankissa. ”Uudet laskunmaksuautomaatit lanseerattiin käyttöön ja pääsin myymään ja opastamaan niiden käyttöä asiakkaille. Huomasin, että tämähän on hauskaa hommaa ja vaihtelua tietokoneen ruudun tuijotukselle. Siinä vaiheessa tajusin, että haluan myyjäksi ja siitä tämä ura sitten lähti kehittymään”, Jyrki muistelee työtaustaansa. Aluksi Jyrki toimi NMT-puhelimien ja telefaksien myyjänä, sen jälkeen tulivat puhelinjärjestelmät tietoliikenneratkaisuineen ja lopuksi Somicin ICT-alan tuote- ja palveluratkaisut. ”Opettelin ICT-alan kokonaisvaltaisemmin Somicille tultuani. Kaikki lähti lähes nollasta ja nyt tässä ollaan alan ammattilaisena”, Jyrki kertoo.

Pienen yrityksen edut ovat asioihin vaikuttaminen ja henkilökohtainen asiakaspalvelu

Jyrki oli aiemmin kahdeksan vuotta isossa talossa ja siellä ollessaan hän totesi, ettei se ollut häntä varten. ”Halusin itse vaikuttaa asioihin ja haluan palvella asiakkaita paremmin. Isossa yrityksessä yksi työntekijä hukkuu isoon massaan, teit sitten mitä tahansa. Somic ei ole iso kankea toimija, vaan olemme sopivan pieni, mutta samalla sopivan suuri palvellaksemme asiakkaita monipuolisesti. Meillä on muskeleita asioiden tekemiseen, mutta emme ole liian suuria”, Jyrki iloitsee.

”Alkutaipaleeni Somicilla ei ollut helppo. Otin Keltaiset sivut käteeni - aloin soitella ja etsiä potentiaalisia asiakkaita. Mitään valmista ei ollut, kun tulin taloon ja siitä sitten pikkuhiljaa lähdin rakentamaan asiakaskuntaani. Osa näistä ensimmäisistä asiakkaistani ovat edelleen Somicin asiakkaina nyt 16 yhteisen vuotemme jälkeen. Asiakassuhde pysyy hyvänä, kun sitä pääsee itse hoitamaan. Isoissa organisaatioissa asiakkuus häviää helposti isoihin rattaisiin, ja asiakkuuden hoito ei ole yhtä henkilökohtaista kuin pienemmässä organisaatiossa”, kertoo Jyrki.

Mukavien asiakkaiden kanssa on aina kiva työskennellä. Somicilla vuorovaikutus asiakkaisiin on suora. Meillä asiakkaat tulevat tutuiksi ja tärkeiksi, jolloin heistä halutaan pitää aidosti huolta. Jos jotain menee vikaan, asiakkuuspäällikkö on itse etulinjassa vastaamassa siitä. Vastaavasti myös positiivinen palaute ja kiitos vastaanotetaan henkilökohtaisesti. Somicille kaikki asiakkaat ovat tärkeitä ja pieniä asiakkaita hoidetaan samalla pieteetillä kuin isojakin.

Sölden_Itävalta_2006.JPGVapaa-ajalla Jyrki matkustelee paljon. Tässä ollaan matkalla kohti huippua Itävallan Söldenissä vuonna 2006.

Teemme jatkuvaa kehitystyötä mukavassa tiimissä

”Somicilla tekemistä riittää ja olen saanut tehdä monipuolista työtä. Olen aina vastannut myynnistä ja pitänyt huolta asiakassuhteista, pidän neuvotteluja uusien asiakkaiden kanssa ja olen paljon mukana tuotekehityksessä sekä taustatoimissa, kuten johtoryhmän jäsenenä.

Meillä on hyviä tyyppejä töissä. Voin luottaa, että sovitut asiat hoituvat ja porukka ottaa vastuuta. Voimme helposti vaikuttaa tuotteisiimme ja meillä on hyviä yhteistyökumppaneita. Tämä mahdollistaa sen, että meillä on aika laaja tuote-, ratkaisu- ja palveluvalikoima. Meiltä asiakkaat saavat kaikki tarvittavat ICT-ratkaisut yhdestä paikasta. Meillä asiakkaan ei tarvitse itse tietää, mitä hän tarvitsee, vaan me kokoamme tarpeet ja selitämme ne asiakkaalle selkokielellä. Tämä on sitä kokonaisvaltaista asiakaspalvelua, jota meiltä saa. Porukka on innovatiivista ja koko ajan ideoidaan tuotteiden tarjontamahdollisuuksia. Olemme vuosi vuodelta kasvaneet vahvemmaksi tiimiksi, jossa jokainen voi halutessaan osallistua ja vaikuttaa”, Jyrki kertoo.

Omistajuus sitoo tähän työhön 100 %

Jyrki on Somic partner eli yksi omistajista. ”Somicilla me osakkaat olemme yrittäjiä, jotka ymmärtävät asiakkaitaan. Olemme myös itse tekemässä, emmekä vain omista osaa yrityksestä. Omistajana ymmärtää palvelun laadun paremmin ja olemme 100 prosenttisesti sitoutuneita tekemään juuri tätä meidän juttua. Teen samaa työtä, mitä meidän myyjämmekin tekevät eli omistajana minulla ei ole erivapauksia. Työtä saa tehdä niin paljon kuin haluaa, mutta arvostan vapautta hallinnoida omaa työskentelyäni. Tämä on juuri sitä mitä haluan tehdä”, Jyrki hehkuttaa.

Santorini_Kreikka_2021.JPGTerveisiä huipulta - Kreikan Santorinissa vuonna 2021.

Ota yhteyttä

Lomakkeen tiedoissa on puutteita. Tarkistathan syöttämäsi tiedot ja yritä uudelleen.

Lomakkeen toimituksessa tapahtui odottamaton virhe. Otathan meihin yhteyttä sähköpostitse.

Kiitos!

Pyyntösi on lähetetty! Otamme sinuun pian yhteyttä.